Thursday, December 2, 2010

Penyakit baru - KAF SIN LAM

Bukan sengaja ingin mencipta provakasi, apa lagi mewujudkan sensasi. Cuma ini yang sering terfikir-fikir sehingga kini. Ada orang pernah berkata, hidup biar berfalsafah. Dan falsafah hidup saya terlalu banyak. Ada baiknya juga untuk saya kongsikan bersama.




Di keheningan petang sewaktu membaca lafaz-lafaz ma'thurat, sampai pada satu lembaran. 


Allaahuma ini a’uthu bika min al-hami wal-hazan, wa a’uthu bika min al-‘ajz wal kasal, wa
a’uthu bika min al-jubni wal-bukhl, wa a’uthu bika min ghalabati-ddayni wa qahri-rrijal.



Tertarik dengan satu perkataan yang dibentuk dengan tiga huruf. Perkataan itu adalah 'kasal' di dalam Bahasa Arab yang bermaksud kemalasan atau ringkasnya malas. Perkataan kasal ini dibentuk daripada tiga huruf jawi iaitu huruf KAF, SIN dan LAM.


Tiba-tiba pemikiranku jauh menerawang, teringat pada ketika zaman masih kanak-kanak di kampungku. Aku mempunyai darah campur sedikit Jawa. Abahku Melayu manakala emak berdarah campur Melayu, Jawa dan sedikit Bugis. Namun penghijrahan abah dan emak ke Tanjung Karang yang rata-rata kebanyakan penduduknya berdarah Jawa membuatkan kami tidak kekok dengan kejiranan Jawa. Salah satu budaya Jawa yang aku ingat adalah pada malam sesebuah kenduri kahwin, akan ada sekumpulan pemuzik Jawa yang memainkan alat muziknya sehingga subuh. Arwah Pak Long, iaitu suami kepada kakak emak, seorang yang berdarah Jawa halus, agak pelawak sifatnya. Arwah Mak Long ku dulu menggelarnya sebagai 'kemproh', maksudnya? tanya pada orang Jawa ya, hahaha. Arwah Pak Long selalu mengajuk bait-bait lirik kumpulan pemuzik Jawa tersebut dengan lirik rekaannya sendiri. Masih terngiang-ngiang di telingaku


"la lela lela le dong, kok nangis njalok ambong"
"la lela lela le dong, kok nangis njalok pentong"


Makna?, sekali lagi sila tanya orang Jawa ya... Harap maaf terhadap kesalahan tatabahasa Jawa, saya menulis ikut sedap sebutan mulut sahaja.


Kembali kepada cerita arwah Pak Longku, bila sudah puas mengajuk-ngajuk, akhirnya dia mangaduh sendirian, katanya "kesel"... Ya, 'kesel' membawa maksud penat. Kesel juga boleh dibentuk daripada tiga huruf di atas iaitu KAF, SIN dan LAM.


Kemudian aku kembali kepada darah jati keturunanku yang lebih kuat mengikut sebelah bapaku iaitu Melayu. Huruf jawi KAF, SIN, LAM ini boleh membentuk sebuah perkataan dalam Bahasa Melayu iaitu kesal.


Lengkap, Kasal, Kesel dan Kesal, 3 penyakit yang mampu menggagalkan sebuah gerakerja. Bagaimana? Biar saya huraikan satu persatu. 


1. KASAL = malas


Tidak perlu kepada huraian panjang lebar. Malas sememangnya sifat yang setiap hari kita minta daripada Allah untuk dijauhi sekiranya setiap hari kita baca Al-Ma'thurat. Di sini saya tidak berminat ingin membahaskan apakah Al-Ma'thurat yang disusun oleh Asy-Syahid Imam Hassan Al-Banna itu sunah Nabi atau tidak. Cukuplah dengan menganggapnya sebagai sebuah panduan doa-doa ma'thur yang Nabi SAW pernah amalkan walaupun tidak secara digabungkan.


2. KESEL = penat


Penat yang dimaksudkan adalah penat sehingga mengeluh kepenatan. Sifat ini jika tidak dibendung, ianya boleh merebak sehingga menyebabkan si pesakit 'kesel' ini boleh didatangi pula penyakit 'kasal'. Bila bergerak kerja dalam jemaah, penat itu biasa. Cuma ianya tidak perlu dilayan. Penat bukan lesen untuk berehat dan tidur selama seminggu. Penat bukan lesen untuk tidur selepas subuh. Penat bukan lesen untuk tidak hadir atau lewat hadir ke usrah. Penat perlu diatasi dan dihilangkan. Dalam sebuah perjalanan berjemaah, kalau penat, cari sahabat untuk saling kuat-menguati. Kalau sama-sama penat, tak mengapa duduk seketika hilangkan lelah, tapi bukan baring dan tidur lena. Duduk untuk muhasabah, apa lagi yang kurang, apa lagi yang pincang, apa lagi yang tempang. Duduk untuk terus berfikir.


3. KESAL


Kesal yang dimaksudkan di sini pula adalah kesal yang melampaui sehingga menyebabkan putus asa. Pepatah Melayu ada menyebut, 'sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya'. Namun secara logiknya, tiada sesal dahulu. Yang ada hanyalah sesal kemudian iaitu selepas sesuatu berlaku. Sesal kemudian ini ada pro dan kontranya. Kebaikannya adalah sebagai suatu muhasabah dan tidak mahu diulangi lagi. Tapi kalau setiap tindakan asyik berulang-ulang kesalahan dan sesalan yang sama, in English said useless, tiada gunanya, buang masa. Ini suatu penyakit. Kesal berulang-ulang kemudian putus asa. 


Apa yang penting bukan kesalan semata-mata. Tetapi mengkaji punca dan faktor kesilapan serta mencari jalan penyelesaian. Ruang-ruang baru dalam pemikiran perlu diwujudkan, bukannya asyik kembali kepada takuk lama. Minda perlu dicambahkan, barulah terhasil penyelesaian yang praktikal. Barulah dapat mengatasi kesalan yang tak sudah. Barulah dapat menghindari sifat putus asa.


Islam menganjurkan untuk tidak berputus asa dengan rahmat Allah. Allah berfirman





يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ
  
Maksudnya; Wahai anak-anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusof dan saudaranya, Dan janganlah kamu putus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari Rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir”. 
(Yusuf : 87)

Bahkan sehingga orang yang berdosa sekalipun tidak dibenarkan berputus asa sama sekali kerana keampunan Allah s.w.t itu sangat luas. Allah menjelaskan hal ini dalam sebuah ayat yang sungguh indah maknanya:



قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

Katakanlah (Wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaku yang telah melampaui batas terhadap diri sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya dialah jua yang Maha Pengampun; lagi Maha Mengasihani”. 
(Al-Zumar : 39)



Sesungguhnya rahmat Allah itu luas. Kesal sehingga putus asa itu tidak perlu. Kalau anda merungut asyik anda sahaja yang menerima ujian yang anda sendiri tidak mampu pikul, renungkan pula ayat ini :




أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ.
  
Maksudnya; Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: "Kami Telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan Sesungguhnya kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta.



Justeru apa yang kita lalui adalah sebenarnya suatu ujian keimanan, sepertimana kita menduduki peperiksaan SPM yang menentukan universiti mana yang layak untuk kita duduki kelak. Begitu juga ujian keimanan ini bakal menentukan di syurga mana yang layak untuk kita duduki atau hanya layak ke neraka Allah SWT, na'uzubillahi min zalik.


Nah, terbukti bukan, penyakit baru dalam gerakerja pada 3 perkataan yang berkongsi 3 huruf jawi yg sama


KASAL : KESEL : KESAL


Erm.. panjang juga tulisan ini. Hajat untuk menulis pendek, short and simple masih belum kesampaian.


Semoga tulisan ini ada manfaatnya buat diri saya dan anda semua. Mari kita sama-sama berdoa semoga dijauhi penyakit KAF SIN LAM....




Eman Iman




http://www.peaceacademy.com/mathurat.pdf
http://www.iprom.unikl.edu.my/index.php/tazk2







3 comments:

  1. menurut perkiraan ana,nie penulisan yg mantap..gnkan bakat yg ad utk kupas lbh bnyk isu..i'Allah, bermanfaat utk sume..

    p/s:blh terangkn meaning ayt jawe yg dgnkan?
    ana xpunya shbt jawe(klau xsilap)

    ReplyDelete
  2. cantik la...bhs jawa..tak sangka

    ~minah jawa

    ReplyDelete
  3. "la lela lela le dong" = xde maksud

    "kok nangis njalok ambong" = kalau menangis, minta cium

    "kok nangis njalok pentong" = kalau menangis, minta pukul

    sekadar menfsirkan mengikut pemahaman saya yg diajar oleh Arwah Pak Long, rindu Arwah Pak Long.....

    ReplyDelete