Monday, November 15, 2010

Di..... adalah pembelajaran untuk Me.........

Seorang kakak senior pernah berkata kepada saya,

"something moving in your mind"

Entahlah... kadang-kadang saya merasakan yang saya tidak pernah tidur, kerana minda saya terus berjalan, menerawang, memikirkan yang bukan-bukan.....

Dan kali ini saya terfikir tentang imbuhan Di dan Me..... saya mungkin tidak layak untuk menjadi seolah-olah pakar bahasa membicarakan tentang hukum tatabahasa, dan saya juga sebenarnya bukan ingin mengulas penggunaan Di dan Me dalam konteks bahasa. Jauh sekali untuk mempertikaikan keunikan dan keindahan Bahasa Melayu yang kini ada pihak cuba menjatuh dan merendahkan martabatnya... maaf sekali lagi, bukan ini topik perbicangan saya, kita bincang ini di lain kali...

Pernah tak anda alami ditengking? dimarah? diherdik? dimaki? dicaci? diperli? di'brainwash'? disakiti? dimalukan? Apa yang anda rasa?

Bagaimana pula dengan dipuji? disayangi? dihormati? dicintai? dibelai? dimanja? dikasihi? Anda pasti pernah merasai ini semua bukan? Dan apa pula yang anda rasa? Apa yang anda pelajari?

Seorang anak yang semenjak kecil asyik ditengking oleh ibunya, berpotensi besar untuk menjadi 'penegking' yang hebat bila dewasa kelak. Lihat sahaja kepada kes-kes penderaan kanak-kanak, biasanya suspek mempunyai sejarah hitam yang melibatkan si suspek pernah didera sedemikian rupa.

Pernah dengar "kalau mahu dihormati, maka perlu menghormati"? Apa yang berlaku sebenarnya, apabila seseorang itu dihormati, maka di situ dia melihat dan belajar bagaimana untuk menghormati. Lalu akhirnya mengikuti apa yang telah dilakukan kepadanya.

Orang kata, 'pengalaman adalah guru yang terbaik'. Justeru, hubungan Di.... dengan Me..... adalah hubungan pengalaman. Pengalaman dipukul mengajar seseorang untuk memukul. Di sekolah berasrama contohnya, pelajar-pelajar junior biasanya sering dibuli. Apa yang berlaku setelah si junior ini melangkah dewasa? Dia pula akan menjadi kaki buli. Mungkin sahaja dia tidak mampu untuk membuli orang yang pernah membulinya, tetapi dendam untuk membuli terbayar dengan membuli juniornya pula..

Pernahkah terfikir, bagaimana seorang ibu yang mahukan anaknya menjadi anak yang baik, hormat ibu bapa sedangkan apa yang dilihat dan dipelajari oleh ibunya hanyalah bagaimana untuk menengking, mengherdik, memukul, memaki-hamun.... Pimpinan melalui tauladan. Bapa borek, anak rintik. Atau boleh juga ibu borek, anak lagilah rintik....

Dipukul adalah pembelajaran untuk Memukul
Didera adalah pembelajarn untuk Mendera
Dibuli adalah pembelajaran untuk Membuli
Dihormati adalah pembelajaran untuk Menghormati

Saya merasa bertambah yakin bahawa Di... adalah pembelajaran untuk Me.....

Cuma satu Di..... yang saya kira bukan pembelajaran untuk Me.....

Ditinggal pastinya bukan pembelajaran untuk Meninggal....

mana meninggal perlu belajar....



E-man I-man

No comments:

Post a Comment