Friday, November 26, 2010

Me_l_u_a_s_kan Pemikiran Yang sempit, MemBESARkan Jiwa Yang kecil

Kesempatan kembali ke taman tarbiyah diri saya gunakan sepenuhnya. Alhamdulillah, terasa amat bertuah, adik-adik ini masih rindu dan sayang pada saya, walaupun pelbagai onar dan kecaman telah saya lontarkan ke dalam yahoogroup mereka. Entahlah, bila anda semua sudah jadi abang, anda semua akan rasa apa yang saya rasa....
Kadang-kadang tergelak dengan karenah adik-adik. Perbahasan yang kurang matang, perbincangan yang tidak masak, emosi tanpa resolusi, takut untuk bersuara, suara yang lemah gemalai, berpendakatan tunggu dan lihat, haii.. macam2 gelagat. Lebih jenaka lagi, ada yang takut bersuara, takut dikatakan beremosi. Dan ada juga yang bila sahabat-sahabatnya seorang demi seorang melontarkan pandangan tak putus-putus, dia tiba-tiba bangun dan berkata "bertenang semua, bertenang semua".... Teringat ungkapan Nelson Mandela yang diulas oleh Ustaz Hasrizal Saifulislam "When the water starts boiling it is foolish to turn off the heat"


Apa pun ini semua sebenarnya suatu latihan, latihan untuk meluaskan pemikiran, membesarkan jiwa. Maka rugilah mereka yang tak terlibat. Apa yang ruginya, rugi tak jumpa alumni. Kerana apa, kerana alumni memang best! Haha, teringat slot tazkirah yang saya isi dengan sesi Mesra Bersama Alumni dengan tema 'Alumni yang BEST!'...


Baru-baru ini pula ada beberapa orang menerjah ruang chat saya. Pertanyaan demi pertanyaan diajukan. Saya dah remind awal-awal, saya jawab yang mana mampu sahaja. 


Soalan pertama, bertanya tentang apa hukum mencuri? Saya jawab haram, berdosa.


Soalan kedua, bertanya tentang hukum menceroboh emel atau facebook orang lain? Saya jawab sama seperti di atas, haram, berdosa. Menceroboh bererti mengambil haknya, sama seperti mencuri.


Soalan seterusnya bertanyakan tentang boleh atau tidak untuk menipu terutama dalam sesebuah gerakarja menghadapi seteru. Saya menjawab, hukum asal kepada menipu pastilah haram, berdosa, menafikan hak orang lain untuk tahu terutama yang bertanya, samalah seperti mencuri sesuatu yang merupakan haknya.


Terlalu banyak dalil untuk mengungkapkan pengharaman dusta, Saya memetik daripada forum di iLuvislam


“Maka siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang membuat-buat dusta terhadap Allah untuk menyesatkan manusia tanpa pengetahuan. Sesungguh nya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim”. (QS. 6:144)


“Barangsiapa yang sengaja berdusta atas namaku maka hendaklah ia menyiapkan bangkunya di neraka”. (Muttafaq ‘alaih)


“Jauhkan lah oleh kalian perbuatan dusta, maka sesungguhnya dusta itu menunjukkan/mengantarkan ke jalan kemaksiatan dan sesungguhnya kemaksiatan itu menyeret ke dalam neraka.” (Muttafaq’alaih)


Malah dusta juga merupakan sebahagian daripada ciri-ciri orang-orang munafiq. Hal ini juga dijelaskan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, “Ciri-ciri orang munafiq ada tiga: apabila berbicara dia dusta, dan apabila berjanji dia mengingkari, dan apabila dipercaya dia berkhianat”. (Muttafaq ‘alaih).


Walaubagaimanapun, ada tiga tempat boleh berdusta. Imam Muslim meriwayatkan, berkata Ummu Kultsum radhiyallahu ‘anha, “Aku tidak pernah mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam memberikan keringanan (rukhshah) pada apa yang diucapkan oleh manusia (berdusta) kecuali dalam tiga perkara, yakni: perang, mendamaikan perseteruan/perselisihan di antara manusia, dan ucapan suami kepada istrinya, atau sebaliknya”.


Tentunya ada syarat-syarat tertentu sehingga dusta menjadi dibolehkan bahkan dianjurkan. Intinya adalah bahwa, “Perkataan atau suatu ucapan merupakan cara untuk mencapai maksud yang diinginkan.” Maka setiap maksud yang terpuji memungkinkan/dapat diraih atau dicapai dengan tanpa berdusta/berbohong, maka berdusta pada saat itu hukumnya haram. Tetapi jika tidak memungkinkan untuk mencapai tujuan yang diinginkan kecuali hanya dengan berdusta, maka dusta pada kondisi seperti ini dibolehkan”.(lihat di kitab al-Adzkar, al-Imam an-Nawawi).


Namun begitu, sekiranya ada ruang untuk tidak berdusta, pilihlah ruang tersebut. Pilihan untuk tidak berdusta pastilah dengan menggunakan 'helah'. Bagaimana cara berhelah? Mungkin cerita Siti Sarah dan Nabi Ibrahim ini boleh menjelaskan.


Siti Sarah merupakan seorang isteri yang taat dan solehah. Suatu ketika, Raja Mesir pada ketika itu Imlieq atau Hescus seorang raja yang suka terhadap ‘isteri’ orang. Raja mendengar cerita bahawa Nabi Ibrahim a.s mempunyai seorang isteri yang sangat cantik, lalu memerintahkan Nabi Ibrahim a.s dan isterinya mengadap. Nabi Ibrahim a.s telah berhelah bahawa Siti Sarah ialah saudaranya. Jika tidak Nabi Ibrahim a.s akan dibunuh dan isterinya Siti Sarah akan dirampas. Lihat, bagaimana helah yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim, nabi tidak melakukan pembohongan kerana isteri juga termasuk sebagai saudara-mara. Nah, pendustaan telah dapat dielakkan.


Helah pula berbeza dengan tauriyah. Tauriyah adalah keinginan seseorang dengan ucapannya yang berbeza dengan zahir ucapannya. Hukumnya boleh dengan dua syarat iaitu perkataan atau ayat yang dilafazkan tersebut memberi kemungkinan makna yang dimaksudkan. Syarat kedua adalah bukan untuk perbuatan zalim. Mungkin kisah di bawah boleh menerangkan.


Seseorang berkata, “Demi Allah, saya tidak tidur kecuali di bawah atap.” Kemudian dia tidur di atas atap rumah, lalu berkata, “Atap yang saya maksudkan adalah langit". Maka ini juga benar. Langit dinamakan atap dalam firman-Nya,

“Dan kami jadikan langit itu sebagai atap yang terpelihara,” (Al-Anbiya’: 32)

Saya kira terjawab persoalan boleh atau tidak untuk berdusta. Si adik terus bertanya. Kali ini pertanyaannya lebih ganas, lebih kurang berbunyi begini,


"Berdosakah apabila mengoyakkan banner-banner program-program tertentu?"


Saya tidak dapat menjawab, tetapi sebaliknya tergelak. Kelakar. Teringat zaman saya di kampus dahulu. Hahaha, tak boleh tahan, nak terus ketawa.. Tapi si adik tiba-tiba naik berang lalu membalas...


"Jawapan yang saya nak???" huish, sampai tiga tanda soal...


Maaflah. Apa yang dapat saya simpulkan, si penanya dan mereka-mereka yang turut berkeinginan bertanya sedemikian berada dalam lingkungan pemikiran yang sempit, jiwa yang kecil. Mungkin bukan salah mereka, tetapi situasi, keadaan semasa, pengaruh sekeliling, tauladan dari penguasa, semua ini dan banyak lagi faktor penyebab kecilnya jiwa.


Kalau sesebuah perlakuan dinilaikan dari segi perlakuan itu sahaja, memang mudah. Sepertimana para ulamak menafsirkan ayat Al-Quran, kalau hanya dengan pengetahuan bahasa Arab, tersangatlah mudah dan caca marbalah jadinya. Walaubagaimanapun penafsiran Al-Quran perlu melihat banyak sudut, selain sudut bahasa seperti gaya bahasa, sebelum, semasa atau sesudah, sudut asbabunnuzul atau sebab-sebab turunnya ayat juga perlu diambil kira, ketika dan keadaan turunnya ayat, orang-orang yang terlibat dan sebagainya.


Begitu juga dengan penafsiran permasalahan di atas. Perlu kita lihat kenapa perlunya tindakan tersebut? Program apa yang terlibat? Apa objektif program? Siapa orang-orang yang terlibat? Apa agenda orang-orang terlibat? Apa kesan tindakan? Apa kesan jika tindakan tidak dilaksanakan? Apa kesan jangkamasa panjang?


Kepada si penanya, saya ingin bertanya, seandainya kita perlu memilih untuk mengundi DAP atau MCA sedangkan hanya itu pilihan yang ada di DUN kita mengundi, manakah yang akan saudara pilih? Memilih orang bukan Islam ternyata berdosa dan Allah gazzetekan dalam Al-Quran. Tidak memilih juga berdosa kerana memilih pemimpin itu hukumnya wajib bagi penduduk setempat.


Di sini juga kita perlu luaskan pemikiran, kaji siapa calon-calon tersebut, bertanding atas tiket apa, siapa yang bekerja sama dengannya, yang mana yang akan lebih membawa mudarat? Saya tidak akan menjawab soalan ini, sekadar melontarkan buah fikiran untuk kita fikirkan bersama...


Dalam membuat pilihan, kajian itu penting. Melainkan ianya sudah ternaktub sebagai 'Qa'ie', berstatus wajib seperti solat 5 waktu, tidak perlu lagi kepada perbahasan. Kaedah fiqh juga ada memberi penyelesaian untuk permasalahan sebegini. Dalam usul fiqh, mudarat tidak boleh diatasi dengan kaedah yang juga boleh membawa mudarat. Walaubagaimanapun, sekiranya terbentang dua pilihan mudarat yang wajib dipilih salah satunya, pilihlah yang paling sedikit mudaratnya.


Seorang adik ni menyanggah ungkapan "think out of the box". Katanya "Don't think in the box or out of the box, but think all over"..... hish, semangatnya dia nak membesarjkan jiwa. Apa yang dia faham dengan ungkapannya itu, wallahualam. Jangan jadi burung kakak tua sudahlah....


Apa pun ingat, pemikiran manusia pasti terbatas.... Tapi tidak salah untuk keluar daripada kelompok atau zon selesa berfikir.


Ayuh, luaskan pemikiran, besarkan jiwa.....




http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php?forum_id=49&thread_id=1869&pid=66863http://halaqah.net/v10/index.php?topic=13300.0
http://fitrahfitri.wordpress.com/2009/04/16/tahukah-engkau-apa-itu-tauriyah/
http://saifulislam.com/?p=6951


E-man I-man

2 comments:

  1. uih.... panjangnya post.. jenuh nak bace... sempat bace tajuk dgn tengok gambar je.. habis exam nanti baru sambung bace ye.. kikiki

    ReplyDelete
  2. panjang ke? haha.... mungkin pasal merapu kot, tu yg rase cam panjang je....

    ReplyDelete