Saturday, December 18, 2010

Rakyat 1 MALAYSIA memang BODOH !!!!

Menyelak-nyelak status facebook tahun 2010 yang berjumlah 28 halaman. Mungkin tidak banyak sangat berbanding seorang sahabat yang berbangga dengan jumlah halaman statusnya menjangkau 58 halaman, lalu saya gelarkannya sebagai 'Raja Status'.. Ada juga seorang sahabat yang lebih kurang sama jumlah halamannya seperti saya tetapi berazam untuk mengurangkannya pada tahun depan, katanya mahu tumpukan pada blog.. Macam-macam... Saya? Saya tak kisah. Pada saya asal yang bermanfaat untuk saya dan semua, itu lebih bagus.


Mata terpahat pada satu status bertarikh 21 April 2010.


"menunggu lampu trafik bertukar hijau sambil berzikir kecil dalam hati.... dan lampu bertukar hijau akhirnya. menekan pedal gear, gear 1 dimasukkan. mula memulas minyak... tiba-tiba.... sebungkus makanan ringan atau lebih tepatnya sampah (tinggal bungkusan je) terkeluar daripada tingkap kereta di hadapan. di sisi lain pula puntung rokok dicampakkan keluar... tiada sivik!    RAKYAT 1 MALAYSIA MEMANG BODOH!!!!"


Terkesima seketika. Agak keras kata-kata di status ini. Bagaimanapun, bagai telah terancang, terbaca semula status ini ketika baru mengalami semula kejadian yang hampir sama.


Beberapa hari yang lepas, memandu ke Puchong Perdana. Hasrat hendak mencari kedai makan untuk berbuka puasa sunat 10 Muharram. Simpang masuk ke Puchong Perdana memang terkenal dengan kesesakan trafik. Terpaksalah beratur menunggu giliran lampu hijau untuk membelok masuk. Ketika perut berkeroncong syahdu, ketika mata semakin sayu, ketika sabar semakin menipis, dan ketika itu jugalah tiba-tiba seorang gadis berbangsa Cina barangkali membuka pintu keretanya dan mengeluarkan segugus azimat berupa kertas tisu. Aduh... Sempat saya merakamkan gambar menggunakan 'handphone' syarikat.


Mengapakah ini berlaku? Di mana letaknya kesedaran sivik kita? Apabila rakyat hilang pedoman, di mana silapnya? Adakah jari perlu dituding kepada sistem pendidikan negara?


Saya pernah mengajar di sebuah sekolah menengah di Johor, mengambil skim kumpulan guru simpanan kebangsaan. Salah satu subjek yang perlu saya ajarkan adalah Pendidikan Sivik. Secara terus terang saya tidak tahu bagaimana mahu mengajar subjek ini, terutama kepada pelajar-pelajar kelas hujung yang banyak nakalnya, kurang fahamnya. Buntu, lalu bertanya kepada guru-guru yang saya bahasakan kakak. Terkejut juga dengan jawapan mereka "entah lah dik, kami pun dah bertahun-tahun tak tahu macam mana nak ajar subjek ni?" Terfikir sejenak, bagaimana mahu menyedarkan pelajar kalau guru-guru pun ambil endah tak endah. Namun, nak salahkah guru seratus peratus pun tak boleh. Buku teks Pendidikan Sivik peringkat menengah saya kira sangat keanak-anakan. Sudah seperti buku bacaan kanak-kanak tadika. Justeru, memang patutlah guru-guru ini tidak tahu bagaimana mahu mengajar.


Saya kira rakyat 1 Malaysia belum bersedia untuk melangkah menuju negara maju, masih janggal dengan apa yang dikatakan bandar, apalagi metropolitan. Masih kekampungan, atau lebih tepat kehutanan, yang hanya layak berkawan dengan sang beruk. Cubalah ziarah ke negara jiran yang setambak, Singapura. Mak saya selalu kata, "kalau nak cari walau sekuis habuk rokok pun di Singapura, bercinta!" Bercinta di sini membawa maksud sangat susah, hampir mustahil. Tapi di seberang tambak sini.... hahaha....


Pernah tak melihat timbunan sampah di bawah papan tanda yang berbunyi lebih kurang "Dilarang membuang sampah di sini, denda RM bla bla bla...." ?.... Itulah akhlak rakyat 1 Malaysia.


Meneliti dua konsep, 1 Malaysia dan Islam Hadhari. Kadang-kadang saya terfikir lebih baik pembawakan prinsip Islam Hadhari... Wallahualam.


E-man I-man




http://www.kpkk.gov.my/pdf/Booklet_1Malaysia.pdf
http://www.scribd.com/doc/11607708/10-Prinsip-Islam-Hadhari

1 comment:

  1. sila lihat video ini... cool......

    http://www.youtube.com/watch?v=8ZHL2xdQ1XY&NR=1

    ReplyDelete